فاضلاب یا پساب چیست؟

به کلیه آب هایی که پس از مصرف در یک مورد خاص کیفیت و ماهیت اولیه خود را از دست می دهند فاضلاب یا پساب گفته میشود. به عبارت دیگر به کلیه آب های دورریختنی که ممکن است پس از تصفیه قابلیت استفاده مجدد را داشته باشند فاضلاب گفته میشود .

معمولا آب پس از یک بار استفاده کیفیت اولیه و بهداشتی خود را از دست میدهد و به علت ورود آلاینده ها و مواد شیمیایی و عوامل بیمای زا برای سلامت محیط زیست و انسان ها خطر آفرین میشود لذا تصفیه فاضلاب هم به جهت خطرات آن و هم از این جهت که منابع آبی محدود است و با مشکل جدی کم آبی به طور حتم ممکن است در سال های آینده روبرو شویم امری ضروری است که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد .

قسمت اعظم ترکیبات فاضلاب را آب تشکیل میدهد. به عبارت دیگر9/99 درصد ترکیب فاضلاب را آب و حدود 0.1 درصد آن را ناخالصی و مواد آلاینده تشکیل میدهد.

بوی بد فاضلاب به علت وجود مواد آلی در آن است.

معمولا فاضلاب ها را با توجه به منشا تولیدشان به گروه های مختلفی دسته بندی می کنند که در اینجا به آن ها اشاره مختصری میکنیم :

فاضلاب های صنعتی

این نوع فاضلاب ها بر حسب نوع صنعت دارای ترکیبات سمی و شیمیایی مختلفی هستند که به این دلیل نمیتوان مستقیما آن ها را وارد دریاچه ها و رودخانه ها کرد و باید با روش های مختلف تصفیه شوند .

فاضلاب های کشاورزی

به آبی که در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرد و ممکن است به دلیل ورود عوامل بیماری زای زنده به داخل آن نیاز به تصفیه داشته باشد گفته میشود .

فاضلاب های بهداشتی

این نوع فاضلاب شامل فاضلاب های خانگی و مراکز تجاری و ... است .

هم چنین فاضلاب ها از نظر خصوصیات فیزیکی و بیولوژیکی و قدرت آلایندگی در چهار گروه ضعیف- متوسط- قوی و خیلی قوی قرار میگیرند ..

روش های گوناگونی برای تصفیه فاضلاب وجود دارد که استفاده از پکیج تصفیه کننده فاضلاب مناسب ترین روش است .

حجم فاضلاب تولیدی به موارد مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال هرچه میزان مصرف آب مردم بیشتر باشد به مراتب حجم فاضلاب تولیدی نیز بیشتر خواهد بود و هم چنین در زمان های مختلف سال حجم فاضلاب تولیدی متفاوت است .

حدود 90 درصد از فاضلاب های تولید شده در سطح جهان به ویژه در کشورهای کم در آمد تصفیه نشده باقی می ماند که زمینه ساز مخاطرات و آسیب های جبران ناپذیری برای محیط زیست میشود .

شرکت خدمات فنی شهرآرا ارائه دهنده خدمات لوله بازکنی و تخلیه چاه در قم .با ما تماس بگیرید...

خواندن 5867 دفعه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید