کول گذاری چاه چه معنی دارد

کول چاه به استوانه های سیمانی شکلی گفته می شود که در ابعاد و اندازه های مختلف وجود دارد و از آن برای استحکام و سفت شدن چاه ها و تونل ها استفاده می شود .

در واقع میتوان چنین گفت که کول مانند ستون عمل می کند. با قرار دادن آن درون چاه بار دیواره چاه را تحمل می کند و از ریزش و تخریب آن جلوگیری به عمل می آورد. البته کول کاربردهای دیگری نیز دارد. یکی از کاربردهای آن در ساخت قنات است. تونل های قنات را با استفاده از کول مستحکم می کنند.

تعداد زیادی ساختمانهای قدیمی وجود دارند که عمر چاه آنها بیش از سی سال است. این چاه ها هر لحظه امکان ریزش دارند. چاه های قدیمی، کهنه و ریزشی را باید ترمیم کرده و به چاه نو تبدیل کرد. البته اگر امکان آن وجود داشته باشد.

اگر چاه مقدار کمی از میله خود را از دست داده باشد، می توان آن را ترمیم کرده و کول گذاری کرد. اما اگر قسمت زیادی از آن ریزش کرده و تخریب شده باشد دیگر این امکان وجود ندارد و باید چاه را پر کرده و چاه جدیدی حفر کرد. چاه هایی که امکان ترمیم و نوسازی را دارند باید کول گذاری شوند

شرکتهای تخلیه چاه با کول گذاری چاه های کهنه و قدیمی از ریزش آنها جلوگیری می کنند. به این ترتیب است که چاههای کهنه و ریزشی به چاه نو تبدیل می شوند. 

عملیات کول گذاری به این صورت است که  ابتدا دهانه چاه را باز می کنند و به ترتیب کولهای چاه را درون آن قرار می دهند. این کار تا بالای چاه انجام می دهند و پس از آن چاه دارای یکی میله بتونی و مستحکم است. با این کار چاه در برابر ریزش مستحکم می شود. در واقع کول گذاری به مانند ساخت ستون برای چاه است .

امروزه انواع مختلفی از کول در بازار وجود دارد. معمولا جنس کول از بتن بوده به دو صورت گرد (میله) و بیضی (انباری) مورد مصرف قرار می‌گیرد. هر کدام از انواع کول با توجه به نوع چاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای تقویت کول از تسمه‌های فنری استفاده می‌گردد که در صورت ترک بر داشتن و آسیب دیدن کول در هنگام جابجایی و تخلیه با خاصیت فنری که تسمه دارد حالت هندسی کول تا زمان کارگزاری و استفاده حفظ شود و تغییر شکل اتفاق نیفتد .

 همچنین شما عزیزان جهت دریافت خدمات تخلیه چاه در قم می توانید از طریق شماره تماس های موجود در سایت با یکی از شعب شرکت خدمات فنی آبان تماس حاصل فرمایید

خواندن 2222 دفعه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید